De man van je leven

japin en groep

“De man fan dyn libben” dat J&Mteaterwurk de afgelopen maanden op de planken bracht, is door publiek en media goed ontvangen. Anke Bijlsma, Marijke Geertsma en Jan Arendz staan “garant foar in lichte toanieljûn oer in swier tema” (LC),  de tragikomedie “slaat ankers in hart en ziel”(FD) en de ontwikkeling van het  verhaal “makket de foarstelling mear spannend as tragysk, mear grappich as somber.” (De Moanne). Hier meer uit de  recensies. Arthur Japin schreef het verhaal op basis fan zijn boek uit  2013. Het draait om de ernstig zieke Tilly die niet wil dat haar man alleen achterblijft. Zij zoekt een goede vriendin voor hem en als die op visite komt, blijkt dat de twee elkaar al heel goed kennen. Japin was zondag 3 november bij de voorstelling in Sneek en ging met de drie spelers op de foto.

Geen "Cannes" voor Jan en Marijke

De Corona-crisis heeft ook gevolgen voor Jan en Marijke van JMTeaterwurk. Het filmpje “Nei de dûns” onder regie van Rutger Veenstra dat tijdens het Noordelijk Filmfestival in première ging, zou op het beroemde filmfestival van Cannes worden vertoond. Maar het festival gaat niet door vanwege de Corona-crisis. Verder zou Jan meewerken aan een nieuw project van Jan Brens uit Sneek. Hij zou op 4 april in de Doopsgezinde Kerk in de Waterpoortstad Friese volksverhalen vertellen. Dit ter afwisseling van het optreden van een nieuw koor van Brens, Mystery, dat liedjes in het easy listening genre gaat brengen. Maar wat in het vat zit, verzuurt niet. Brens is van plan voor 20 december wederom een optreden te organiseren.

"Man fan dyn libben" trekt volle zalen

“Man fan dyn libben” was een succes. Het stuk trok op veel plaatsen een uitverkochte zaal. Voor de aanvang stond er op de Westersingel in Sneek een lange rij belangstellenden die naar binnen wilden (Foto Henk van der Veer). Al vele zalen tijdens de reeks voorstellingen in Friesland waren uitverkocht. De laatste voorstelling was op 1 maart 2020 in de Harmonie in Leeuwarden. Voor de slotvoorstelling moest het publiek “verhuizen” naar de grote zaal, zoveel belangstelling was er nog.